Estimerer opptil 80% spart tid på administrasjon av bompenger

Med ny brikkeavtale hos SkyttelPASS på plass, har administreringen av bompenger til de 140 kjøretøyene hos Nor-Log Møre blitt langt enklere.

Innloggingsproblemer, dårlige passeringsrapporter og tungvint fakturering er noen av plagene som Nor-Log Møre forteller at endelig hører fortiden til. Eric Johansson, controller i Nor-Log Møre, sier dette er fordi SkyttelPASS våger å tenke nytt.

– Jeg har vært bompengekunde i 20 år, og har aldri opplevd en slik type innovativ vilje.

– I dag tror jeg at jeg sparer 30% av tiden som går til bokføring av bompenger. I nær fremtid kan jeg kanskje spare så mye som 80%, sier Johansson.

Nor-log lastebil på vei
Nor-Log Møre har 140 kjøretøy registrert hos SkyttelPASS. Foto: Nor-Log Møre.

På jakt etter en enklere bompengeavtale
Som tidligere daglig leder i transportselskapet FAFE-HAUER har Johansson hatt sine utfordringer med det administrative rundt bompenger.

I 2021 ble FAFE-HAUER slått sammen med tre andre transportbedrifter, som nå danner Nor-Log Møre. Da var Johansson på utkikk etter en brikkeutsteder som kunne gjøre det administrative arbeidet så smertefritt som mulig. 

– Tidligere slet vi veldig med å hente ut rapporter og å logge på. Det var veldig vanskelig, nesten umulig å logge seg på. Det var også utfordrende å hente ut passeringsrapporter og et veldig dårlig brukergrensesnitt. Det var håpløst, rett og slett, sier Johansson.

Men løsningen skulle vise seg å være nær.

– Jeg så en artikkel i tungt.no om at Vidar Raa, daglig leder i SkyttelPASS, søkte aktivt etter bedriftskunder. Jeg tenkte at det var verdt et forsøk å ringe til han.

Fakturering på kundens premisser
Etter en samtale med Raa, tok det ikke lang tid før Johansson bestemte seg for at det var SkyttelPASS-kunde Nor-Log Møre ville bli.

På sin tidligere avtale ble faktura sendt ut en fast dag i måneden, og var inndelt fra en tilfeldig dato i måneden til en annen dato neste måned. Dette førte til at bedriften kun fikk bokført bilagene for en del av måneden, og ikke fikk med seg alle transaksjonene som skulle være med.

–  Da ble vi enige om å flytte alle brikkene over til SkyttelPASS. Her var det veldig fleksibelt. Vi kunne velge månedsfakturering, slik at utgiftene legger seg på den rette måneden i regnskapet. Vi har jo mange tusen transaksjoner både på ferje og bompenger i måneden. For at prosjekt- og bilregnskap skal bli riktig, er det viktig at vi får en avgrenset faktura med den rette perioden, sier Johannson.

Tilpassede rapporter gir effektiv bokføring
Nor-Log Møre drifter 140 kjøretøy fordelt på avdelinger i Ålesund, Molde og Åndalsnes. Med så mange kjøretøy, tre avdelinger og en mengde prosjekter, er det mange kostnader å holde styr på og bokføre. 

Med SkyttelPASS-avtale får bedriften tilsendt all informasjonen den trenger i en enkel oversikt.

–  Til hver faktura får vi tilsendt et Excel-ark der vi lett kan sortere bompasseringer etter registreringsnummer, og så fordeler vi det selv på riktig avdeling og prosjekt.  Johansson tror at den tilpassede faktureringen og rapportene sparer dem for 30% av tiden de tidligere har brukt på bokføring av bompenger.

Eli Rostad, personalmedarbeider i Nor-Log Møre.
Elin Røstad, personalmedarbeider i Nor-Log Møre, sparer mye tid på bokføring av
bompenger med tilpassede passeringsrapporter. Foto: Nor-Log Møre.

Kan spare inntil 80% av arbeidet i fremtiden
For å kunne spare enda mer tid på bokføring, har Johansson spurt om det er muligheter for å få alle transaksjoner for bompenger direkte inn i regnskapssystemet Visma. 
SkyttelPASS er nå i gang med å iverksette en slik løsning for Nor-Log Møre, hvor alle transaksjoner vil
bokføre seg automatisk på riktig prosjekt og avdeling.

Johansson estimerer at de vil kunne spare så mye som 80% av tiden de før brukte på administrativt arbeid med bompengehåndtering.

–  Jeg må si det, at han Vidar, han er innovativ. Veldig løsningsorientert. Jeg har aldri opplevd maken på en tilsvarende bedrift. Det er ikke normalt! ler Johansson.

Ingen behov for kundesenteret foreløpig
SkyttelPASS ønsker å ha et så tilgjengelig kundesenter som mulig, men dette har Johansson foreløpig ikke fått erfare noe av. Etter å ha inngått den nye brikkeavtalen, har han nemlig ikke hatt behov for kundeservice. 

–  Det er egentlig en så enkel nettløsning at du slipper “dessverre” å prate med de hyggelige menneskene som arbeider i SkyttelPASS, sier Johansson smilende.

En bompengeløsning som er minst mulig til plage
Som alle andre transportbedrifter, må Nor-Log Møre forholde seg til bompenger. Da er det viktig at det er så enkelt som mulig, både til daglig og ved tilføying av nye kjøretøy.

–  Det er jo bare noe som er der, og vi må forholde oss til. Da er det viktig med en løsning som er minst mulig til plage, og som løser de behovene vi har både for bokføring og krav til bombrikke for lastebiler. Det er derfor det er så viktig at det er enkelt for meg å logge inn og bestille nye brikker når vi får nye lastebiler.

SkyttelPASS-brikke i bomstasjon
SkyttelPASS har fått mye skryt for den stilrene brikken som kun måler 6,2×4 cm.
Foto: SkyttelPASS.

En bombrikke som kan være mer enn en bombrikke
SkyttelPASS-brikken kan også benyttes til parkering og adgangskontroll. Dette er ikke noe Johansson har valgt å dra nytte av foreløpig, men han ser ikke bort fra at den kan komme til nytte på flere områder i fremtiden. 

–  Vi bruker ikke bombrikken til parkering eller adgangskontroll i dag, nei. Men jeg venter i spenning på neste tilbud fra Vidar. Jeg er sikker på at han har litt på gang etter hvert!

___________________________________________________________________________

Trenger din bedrift en skreddersydd bombrikkeavtale? 
Vi vet at det kan være tungvint for bedrifter med flere kjøretøy å administrere alle brikkeavtaler og transaksjoner. Derfor skreddersyr vi løsninger som gir deg langt enklere administrasjon og vedlikehold. 

For en samtale og kartlegging av dine behov og mulige løsninger, ta kontakt på storkunde@skyttelpass.no.