Har bestilt paller med bombrikker

SkyttelPASS har måttet bestille pallevis med nye bombrikker som følge av økt kundetilstrømning,
etter at konkurrenten AutoSync varslet en tredobling av pris sammenlignet med SkyttelPASS.

BRIKKEBOOM: V-h: Kommersiell leder Trygve Oma og administrerende direktør Vidar Raa har det travelt for tiden med stor pågang av nye kunder. Foto: SkyttelPASS

BRIKKEBOOM: V-h: Kommersiell leder Trygve Oma og administrerende direktør Vidar Raa har det travelt for tiden med stor pågang av nye kunder. Foto: SkyttelPASS

– Vi takker og bukker for hver ny kunde vi får. Sist vi opplevde en slik kundeboom var da begge konkurrentene våre satte månedlig gebyr på sine brikker, sier administrerende direktør i SkyttelPASS, Vidar Raa.

Minst en tredobling i pris

Etter at AutoSync varslet en dobling i sin månedlige pris fra 5 til 10 kroner, har SkyttelPASS på bare få uker mottatt nærmere 25.000 nye brikkebestillinger. Flertallet er fra kunder som har byttet fra AutoSync.


For å sette ting litt i perspektiv: AutoSync estimerer at deres nye brikke har en levetid på bare fem år. Inntil 2023 ba AutoSync om et depositum på 200 kroner per brikke.


– Med en rask utregning, ser man at AutoSync nå vil kreve 120 kroner i året, og at over en periode på fem år blir dette 600 kroner for brikken. Dette er tre ganger dyrere enn å betale en engangssum på 200 kroner hos SkyttelPASS, påpeker Raa.


– I tillegg har SkyttelPASS sin brikke en estimert levetid på minst syv år, og da blir prisgapet enda større, legger han til.


Han minner dessuten om at mange husstander har to eller flere bombrikker de skal betale for.



Illegal pengemaskin

Kollega Trygve Oma er kommersiell leder hos SkyttelPASS, og legger ikke skjul på at han blir provosert over prisøkningen hos konkurrenten.


Særlig skjerpende synes han det er at AutoSync er klar over at det fra 1. mars kommer en forskrift om at brikkeutstedere ikke kan belaste kundene mer enn det brikken faktisk koster i innkjøp, håndtering og forsendelse til kunden.


– Ved å utfordre loven etablererer AutoSync en pengemaskin, og det er opp til folk flest om de vil bidra til denne illegale pengemaskinen, sier Oma.


Han presiserer at AutoSync tilbyr kundene å kjøpe en brikke til 250 kroner, men da med en degradert avtale som gir begrensete tjenester – i tillegg til en ekstra ulempe.


– Dette er jo da også en brikke som må byttes ut etter fem år, sier Oma.



– Må være rettferdig med kunden

SkyttelPASS har siden lanseringen i 2021 bedt om en engangssum på 200 kroner for brikken sin.


– Grunnet prisøkning er den i dag egentlig verdt 240 kroner, men inntil videre tar vi oss av mellomlegget, sier Vidar Raa.


Han understreker at det står skrevet i bedriftens grunnstein at SkyttelPASS skal være på lag med kunden.


– Vi må overleve, men vi må også være rettferdig med kundene våre. Vi kommer ikke til å ta mer betalt for brikken enn den egentlig er verdt, eller å sette vanlige, viktige tjenester bak en betalingsmur, sier han.


– Den dagen vi tilbyr ekstra tjenester, vil disse være valgfrie for kunden om de vil ha dem eller ei, uten at det påvirker deres allerede inngåtte brikkeavtale, konkluderer den administrerende direktøren i SkyttelPASS.



Bestill eller bytt til brikke uten månedlig gebyr hos SkyttelPASS i dag



Votter.jpeg

Foto: SkyttelPASS

Relaterte artikkler

Ber om bombrikke-svar fra statsråden

SkyttelPASS har sendt brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om "bombrikke-sjokket" etter at AutoSync varslet en dobling av brikkeleien, og at endringen skjer gjennom passivt samtykke.

Arbeids- og inkluderingsministeren på besøk hos SkyttelPASS

– Jeg tror dere har en helt riktig forretningsstrategi som inviterer medarbeiderne til å være med å utvikle virksomheten, sier arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna, som denne uken har vært innom oss i Solheimsviken i Bergen.

Fire år med SkyttelPASS-brikken – en feiring av smartere kjøring!

I april har SkyttelPASS-brikken feiret fire aktive år på norske og skandinaviske veier. På kort tid har den smekre lille bombrikken blitt en trofast følgesvenn for tusenvis av bilister og yrkessjåfører som ønsker seg enkel, trygg og oversiktlig håndtering av bompenger og ferjereiser – pluss litt mer. Fra Kristiansand til Kirkenes, hav til hei og ferje til fjellovergang – vi er med deg hele veien. Bli med oss på en liten reise om hvorfor flere velger bombrikke fra SkyttelPASS i frontruten.

Skyttel med stjernesigneringer

Skyttel-sjefen Vidar Raa er superfornøyd med sine to nye lederansettelser, Anette Brurås og Trygve Oma. 

– Må gi motvekt til krefter som kan velte likestillinger i arbeidslivet

Den 8. mars setter Skyttel og SkyttelPASS ikke bare søkelys på likestilling for kvinner på arbeidsplassen. Selskapene jobber nemlig målrettet for at likestilling skal gjelde alle områder av sine ansattes arbeidsliv, og mener dette er spesielt viktig i en verden der flere land og virksomheter i dag ser en tilbakegang.

Viking TIF gjør helomvending og nærmer seg eliteserien!

På denne tiden i fjor kjempet herrelaget i håndball for å unngå nedrykk. Lørdag 14. desember spiller Viking TIF igjen et av lagets viktigste kamper – men denne gangen på stikk motsatt ende av skalaen.

Her er de nye takstene og bomstasjonene for 2025

Det kommende året ser det ikke ut til å skje så mye i landets bompengeprosjekter som det gjorde i 2024. Vi ser derimot fortsatt prisøkninger flere steder, og noen flere bomstasjoner.

Slik fungerer timesregelen der du bor

Timesregel for AutoPASS-bompasseringer gjelder ikke likt overalt. SkyttelPASS har derfor undersøkt hvordan regelen fungerer i de forskjellige bompengeprosjektene hos landets fem bompengeselskaper. Her kan du lese mer om hvor – og når – timesregelen virker der du kjører.

SkyttelPASS fem år – en utfordrende og spennende reise, med kurs mot Italia!

SkyttelPASS fem år – en utfordrende og spennende reise, med kurs mot Italia! Av Vidar Raa, administrerende direktør i SkyttelPASS.

Har bestilt paller med bombrikker | SkyttelPASS