Ber om bombrikke-svar fra statsråden
SkyttelPASS har sendt brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om "bombrikke-sjokket" etter at AutoSync varslet en dobling av brikkeleien, og at endringen skjer gjennom passivt samtykke.

– Vi driver ikke med utleie av brikker, og synes heller ingenting om et slikt konsept. I løpet av brikkens levetid blir prisen for brikken i realiteten mangedoblet for kunden. Vi vil ha klarhet i hvilke regler som gjelder, sier administrerende direktør i SkyttelPASS, Vidar Raa.
Brikke til 200 kroner
SkyttelPASS har siden starten for snart fem år siden tatt 200 kroner for bombrikken, en sum som skal dekke innkjøp, håndtering og utsendelse av brikken.
Det er nettopp denne praksisen samferdselsministeren i en pressemelding 7. november slår fast som en regel for alle utstedere fra og med 1. mars 2026.
Bare tre dager tidligere gikk AutoSync ut med at brikke-leien hos dem økes fra 5 til 10 kroner fra 1. januar. I tillegg til å inkludere brikkeleie, settes nå også ulike tjenester bak en betalingsmur.
– Vi har ingen planer om å innføre brikkeleie, og prisen på 200 kroner skulle med indeksregulering fra 2020 faktisk kostet rundt 240 kroner i dag, sier Raa.
– Etterhvert må vi legge på noen kroner for ikke å tape penger, men det blir ikke med det første, forsikrer Raa, som forventer at svaret fra samferdselsministeren kommer i løpet av kort tid.
Mange har to brikker
Mange husholdninger har to biler, og dermed to brikker.
Brikken har en estimert levetid på minst syv år, og da har to brikker plutselig kostet kunden 1680 kroner, påpeker Raa.
– Vi synes heller ikke det er riktig å sette det vi anser som viktige eller nødvendige tjenester bak en slik mur.
Passivt samtykke
Et annet moment som opprører mange forbrukere er at AutoSync i sin epost-varsling til kundene skrev følgende i emnefeltet: Du trenger ikke gjøre noe.
– Det er i praksis blitt innført to ulike regimer i bransjen, sier Raa.
– Om jeg mottar en e-post med et slikt budskap har jeg tillit til at min egen leverandør vil mitt beste. I dette tilfellet vil tilliten koste kunden dyrt, forklarer han.
Forbrukertilsynet har satt i gang undersøkelser mot AutoSync, og Raa regner med at brikkeleien vil bli undersøkt helt tilbake til innføringen som fant sted i 2023.
– Også den gang var det et såkalt passivt samtykke, sier Raa.
Relaterte artikkler

– Må gi motvekt til krefter som kan velte likestillinger i arbeidslivet
Den 8. mars setter Skyttel og SkyttelPASS ikke bare søkelys på likestilling for kvinner på arbeidsplassen. Selskapene jobber nemlig målrettet for at likestilling skal gjelde alle områder av sine ansattes arbeidsliv, og mener dette er spesielt viktig i en verden der flere land og virksomheter i dag ser en tilbakegang.

Viking TIF gjør helomvending og nærmer seg eliteserien!
På denne tiden i fjor kjempet herrelaget i håndball for å unngå nedrykk. Lørdag 14. desember spiller Viking TIF igjen et av lagets viktigste kamper – men denne gangen på stikk motsatt ende av skalaen.

Over 8 millioner steg for Rosa sløyfe!
Da 27 av de ansatte hos Skyttel og datterselskapet SkyttelPASS ville delta i felles Rosa sløyfe-utfordring, var målet å nå fem millioner steg sammen i oktober. Dette målet ble ikke bare nådd, men totalt overgått!

Skyttel feirer 70 år med fremtidsrettet utvikling av norske veier!
Med nytt navn og en helt spesiell historie, har Skyttel sin rolle i utviklingen av samferdsel på norske veier, broer, tunneler og ferjer vært enorm – og i flere tilfeller først i verden. Bli med oss på en reise som strekker seg fra Puddefjordsbroen på det reformglade 50-tallet, til SkyttelPASS-brikken i hele Norge i dag!

Hvor miljøvennlig er egentlig bombrikke-bransjen?
SkyttelPASS har tatt en nærmere titt på dette sammen med TERRAVERA Foundation.

SkyttelPASS er Miljøfyrtårn-sertifisert!
Siden lanseringen i 2021 har SkyttelPASS ønsket å ha minst mulig negativ innvirkning på miljø og klima. Brikkeutstederen har nå mottatt sin miljøsertifisering, og forteller litt om hvordan det jobbes for å oppfylle de strenge kravene.