Ferjeboom med sparesmarte bilturister
I juli transporterte de tre største ferjesambandene i Norge til sammen 587 262 kjøretøy.
Aldri før er det blitt registrert så mange kjøretøy på disse sambandene i fellesferien, og med inntil 50% rabatt på de fleste ferjer i Norge, velger flere å begi seg ut på de store norgesopplevelsene.

Sambandene Moss-Horten i Østfold, Mortavika-Arsvågen i Rogaland og Halhjem-Sandvikvåg i Vestland er de tre mest trafikkerte ferjestrekningene i landet vårt.
Å dra på bilferie langs Norges kyst – som er verdenskjent for sin dramatiske og billedskjønne natur – er for mange nordmenn og utenlandske tilreisende å regne som selve drømmeferien.
Samtidig bruker mange betydelig mindre av reisebudsjettet sitt på bompenger og ferjereiser ved å skaffe seg bombrikke og inngå en ekstra rabattavtale eller to for ferjer.
En økende trend
Antallet kjøretøy på de tre ferjesambandene økte kraftig i juli – hele 11 533 flere enn i samme periode i fjor.
– Det er en ferjeboom! smiler Vidar Raa, administrerende direktør i både transportteknologiselskapet Skyttel og den AutoPASS-godkjente brikkeutstederen SkyttelPASS.
– Vi har registrert mange toppnoteringer på ferjesamband denne sommeren. Trenden startet under pandemien, og har i etterkant bare forsterket seg ytterligere.
Skyttel har ansvaret for både betalingsløsningene og registreringen av kjøretøy på alle ferjer i AutoPASS for ferje-ordningen, samt på Norges mest trafikkerte ferjestrekning, Torghatten Sør Moss–Horten.
Ansvaret dekker med dette nesten alle ferjer i Norge, og de siste somrene har det blitt satt rekorder over hele landet.
– Økningen kan forklares med at flere nordmenn reiser på norgesferie, samtidig som at enda flere bobiler fra Europa blir registrert på ferjesambandene, sier Raa.

EN AV LANDETS MEST TRAFIKKERTE: Ferjetur over Bjørnafjorden på Europaveg 39 mellom Halhjem i Os og Sandvikvåg på Fitjar i Vestland. Strekningen er 22 km lang, og overfarten tar ca. 45 minutter. På en klarværsdag kan du se Folgefonna, som er Norges tredje største isbre. Ferjesambandet opereres av Torghatten Nord. Foto: SkyttelPASS
Vil at kundene skal spare mest mulig
Hos SkyttelPASS viser tallene at det ikke bare er nordmenn som skaffer seg brikke før ferien.
– Særlig tyskere og nederlendere satser på bilturisme i Norge, forteller Raa.
Han viser til en av årsakene som gjør at bilferie i et av verdens dyreste land kan være mer overkommelig enn man først gjerne skulle tro:
– Med en AutoPASS-godkjent brikke som SkyttelPASS-brikken får man som privat bilist rabatter både i bomstasjoner og på ferjer, enten man kjører bil eller bobil. Det kan bety store besparelser i sommerferien for dem som benytter seg av dette – men rabattene gjelder hele året, så det lønner seg uansett å ha avtale.
Mange er kanskje ikke klar over at SkyttelPASS faktisk ville tjent mer hvis kundene ikke visste at det finnes ekstra rabattavtaler for ferjer.
Likevel anbefaler selskapet aktivt at kundene sine oppretter dem.
– Med brikke får man automatisk 10 % rabatt på nesten alle ferjereiser, men, man får 50 % rabatt på de fleste ferjer i Norge med ekstra avtale hos AutoPASS for ferje, og 30 % rabatt på Torghatten Sør Moss–Horten med ekstra avtale hos dem. Hadde ikke kundene våre visst om dette, så ville vi som brikkeutsteder tjent betydelig mer, sier Raa.
Den administrerende direktøren understreker at SkyttelPASS til tross velger å være åpne:
– Vi informerer kundene våre tydelig om hvordan de kan spare mest mulig, både på nettsidene, i velkomstmailen og i våre sosiale medier. Dette har vi gjort helt siden vi lanserte SkyttelPASS-brikken i 2021, fordi det handler om å være på lag med kunden.
I tillegg fremhever Raa at SkyttelPASS er den eneste brikkeutstederen som ikke har innført månedlig brikkegebyr.
– Dette viser seg også å være svært viktig for mange av kundene våre, sier han.
Nasjonalromantikk på ferjedekket
På enkelte ferjesamband er kapasiteten nå sprengt – spesielt på flere av gratissambandene.
Raa mener ferjene på sin måte representerer noe av den norske nasjonalromantikken.
– Ferjeturen er mer enn bare en ren transportetappe. For både norske og utenlandske bilturister er den et kjærkomment avbrekk, omgitt av storslått natur som nesten kan føles som en reise tilbake til den nasjonalromantiske epoken, sier Raa.
Han tror ikke trenden vil snu med det første.
– Vi har fjordene og fjellene – og stadig flere ønsker å oppleve dem, konkluderer den administrerende direktøren.
Bestill din SkyttelPASS brikke her
Les mer om rabatter i tilleggsavtaler her

Foto: SkyttelPASS