Enten du kunne tenke deg en annen brikkeavtale enn den du har i dag, har flere kjøretøyer du vil samle på samme faktura, eller vil endre måten du administrerer din bedrift sine passeringer på, så er det faktisk mulig å bytte.
Og, det er ganske så enkelt!
Om du er bedrift eller privat, storkunde eller etat, står du i dag fritt til å velge akkurat den bombrikken du vil ha. Så lenge brikken er AutoPASS-godkjent, fungerer den nemlig i hele landet, og du får tilgang til alle tilgjengelige AutoPASS-rabatter på vei, bro, tunnel og ferje, uansett.
Så, hvorfor bytte brikkeutsteder da, spør du gjerne?
Mens AutoPASS-rabattene er de samme hos alle, finnes det andre fordeler, tjenester og rabatter hos den individuelle brikkeutstederen som kan passe dine behov best.
Hvilken brikkeutsteder har jeg i dag?
Vet du ikke dette, så er du i godt selskap!
I løpet av de siste årene har det vært store endringer i bompenge-Norge rundt hvem som gjør hva – og hvem som heter hva.
Bompengeselskapene får ikke lenger lov til å utstede brikker, og brikkekundene er derfor overført til egne utstederselskaper.
Mange bilister aner derfor ikke lenger hvem de egentlig har sin brikkeavtale hos, eller tror enkelt og greit at de har avtale hos AutoPASS.
Om det står «AutoPASS» på brikken din, betyr det derimot bare at brikken din er AutoPASS-godkjent, og det sier ingenting om hvem du faktisk har din avtale hos.
Noen har gjerne også flere kjøretøyer og brikkeavtale hos forskjellige utstedere til hver, og kunne tenke seg å samle alle kjøretøyene i én avtale.
Heldigvis er det ikke så vanskelig å finne ut hvilken av de syv godkjente brikkeutstederne du suser rundt omkring med i bilen. Informasjon om dette skal kunne finnes på din faktura, og om det som står på din faktura ikke er til å bli klok på, kan du ringe kontaktnummeret der og be den som svarer om å oppklare mysteriet for deg.
Dersom du får fullprisfaktura fra et bompengeselskap eller en ferjeoperatør, betyr det derimot at du ikke har gyldig brikkeavtale hos en AutoPASS-godkjent brikkeutsteder. Uten brikkeavtale, går du glipp av 20% rabatt på dine bompasseringer, og inntil 40-50% rabatt på dine ferjereiser med de fleste ferjer i Norge.
Enten du kjører mye eller lite, lønner det seg altså å opprette brikkeavtale!
Hvilken bombrikke skal jeg velge?
Hvilken utsteder du velger å ha din brikkeavtale hos, kommer an på hvilke ønsker og forventinger du stiller til områder som kundeservice, brikkegebyr, skreddersydde avtaler, de unike tjenester, fordeler og rabatter som kommer med brikken du velger, og annet som du synes er viktig for deg eller din bedrift.
Ønsker du å bytte til SkyttelPASS, finnes det flere grunner til at bilister, bedrifter og etater velger avtale hos oss.
Disse inkluderer et av landets beste kundesentre, ingen månedlig brikkegebyr, landets minste (og etter vår mening peneste) bombrikke, og skreddersydde avtaler til bedrifter og etater med mange kjøretøyer som kan spare deg for inntil 80% av det administrative arbeidet med passeringer.
Helt siden lanseringen av SkyttelPASS-brikken i 2021, har SkyttelPASS også tilbudt automatisk tilsendt forbruksoversikt ved forespørsel, slik at du sammen med faktura kan be om å motta alle detaljer forbundet med hvert kjøretøy sine individuelle passeringer. Slik får du bedre oversikt og kontroll dersom du skulle trenge det.
SkyttelPASS sender i tillegg automatisk påminnelse ved salg av norsk privateid kjøretøy der dette er mulig, hvor vi minner deg om å fjerne kjøretøyet du har solgt fra din brikkeavtale. Mange glemmer nemlig å avslutte kjøretøyet på brikkeavtalen sin ved salg, og er ikke klar over at de da er juridisk ansvarlig for å betale for alle passeringer den nye eieren gjør med kjøretøyet!
Hvordan bytter jeg til SkyttelPASS?
Mens det er mulig at bytte-prosessen varierer fra utsteder til utsteder, gjør du disse tre enkle stegene om du vil bytte bombrikke til SkyttelPASS:
- Opprett brikkeavtale hos SkyttelPASS og legg til alle kjøretøyene du ønsker å ha på avtalen. * Ved oppretting av avtale vil du raskt få tildelt nytt brikkenummer til ditt kjøretøy.
- Kontakt din gamle brikkeutsteder og si opp brikkeavtalen din hos dem. Dette kan du gjøre så snart som en halvtime etter at du mottar e-posten med brikkenummer fra SkyttelPASS, da ditt nye brikkenummer nå er aktivt i AutoPASS-systemene.
- Har du tilleggsavtale hos for eksempel AutoPASS for ferje forskuddsavtale, Bastø Fosen Moss-Horten, Øresundsbroen eller Storebæltsbroen, endrer du bare brikkenummer i dine avtaler hos dem, så fungerer de akkurat som før.
* Er du storkunde og ønsker skreddersydd avtale til din bedrift eller etat, bytter du ut steg 1 med å kontakte oss på storkunde@skyttelpass.no.
Og på en, to, tre, så har du byttet brikkeavtale!