Du kontrollerer dine egne data

Velg hvilke informasjonskapsler du vil godta. Valget ditt lagres i ett år. Les mer

Skyttel med stjernesigneringer

Skyttel-sjefen Vidar Raa er superfornøyd med sine to nye lederansettelser, Anette Brurås og Trygve Oma. 

BYGGER VIDERE: Anette Brurås og Trygve Oma er nylig ansatt hos Skyttel, en over 70 år gammel bedrift som i sin tid bygget Puddefjordsbroen som her skimtes i bakgrunnen. Nå skal de være med å bygge idébroene som tar Skyttel og datterselskapene SkyttelPASS og Konnektiv videre inn i fremtiden. Foto: SkyttelPASS

BYGGER VIDERE: Anette Brurås og Trygve Oma er nylig ansatt hos Skyttel, en over 70 år gammel bedrift som i sin tid bygget Puddefjordsbroen som her skimtes i bakgrunnen. Nå skal de være med å bygge idébroene som tar Skyttel og datterselskapene SkyttelPASS og Konnektiv videre inn i fremtiden. Foto: SkyttelPASS

Egentlig hadde han planer om å ansette én ny leder, men intervjuene med Anette Brurås og Trygve Oma hadde en utilsiktet virkning: Han hadde egentlig lyst til å ansette begge to. Og slik ble det. 


– Jeg fikk en mulighet, og grep den. Eller, jeg grep begge to, for å være mer presis, smiler administrerende direktør i Skyttel og SkyttelPASS, Vidar Raa.


Nye kompetanser

Skyttel er et IT-selskap innen transportsektoren, som blant sine oppdrag har ansvaret for billettløsningene på de fleste norske ferjesamband.


I tillegg eier Skyttel datterselskapene SkyttelPASS som utsteder AutoPASS-godkjente bombrikker, og inkassoselskapet Konnektiv. 


Selv om de tre bedriftene har mye å ta seg til allerede, er planen å utvide virksomhetenes områder ved hjelp av Brurås og Oma sine kompetanser – og deres evner til å trekke frem og videreutvikle kompetanser også hos sine medarbeidere.


– Det skal satses på nye forretningsområder, og i Anette og Trygve får vi strategiske perspektiver og kunnskaper som er avgjørende for den videre utviklingen av bedriftene, sier Raa. 


Må holde farten oppe

Anette Brurås har de siste 17 årene jobbet hos Tietoevry, en global leverandør av teknologiløsninger. Hun er dessuten president i Norges Triatlonforbund, og er med det godt vant til å holde et dynamisk tempo på flere ulike områder.


I sin nye stilling som leder for forretningsstøtte hos trioen Skyttel, SkyttelPASS og Konnektiv, skal Brurås legge til rette for enda mer struktur i virksomhetene.


– Når det blir mer enn 50 medarbeidere i en bedrift, må det fokuseres på struktur og kommunikasjon. Det handler om å holde farten oppe og bli mer effektive, samtidig som det gode arbeidsmiljøet opprettholdes, sier Brurås.


Trygve og Anette i sofaen.jpeg

SER PÅ NYE MULIGHETER: Forretningsstøtte Anette Brurås og kommersiell leder Trygve Oma er allerede godt i gang med å se på muligheter og strategier for de tre bedriftene.


Kundenes mann

Trygve Oma har bakgrunn i en mangeårig stilling hos Fjordkraft, hvor han i en årrekke hadde overordnet strategisk ansvar for utvikling av selskapets produkttilbud og kundereiser for privat- og bedriftsmarkedet.


Som kommersiell leder hos Skyttel, SkyttelPASS og Konnektiv, er Oma fortsatt «kundenes mann». Med ansvar for strategi og produktutvikling, stiller han seg i kundens ståsted når nye produkter og tjenester skal utvikles. 


– Innenfor våre områder må vi utvikle løsninger som løser kundebehov. At vi som leverandør ønsker oss nye løsninger, trenger ikke å være en god nok begrunnelse til å gjøre endringer dersom disse til syvende og sist ikke gagner kunden, sier Oma.


– Min jobb er derfor å utvikle og ivareta strategier som sørger for at endringer i kommunikasjon og tjenestetilbud forbedrer kundeopplevelsen, som jo i seg selv bidrar til å forbedre bedriften.


Parkering, lading og nytenkende inkasso

I første omgang skal Oma, med bistand fra kollega Brurås, finne nye forretningsområder relatert til datterselskapet SkyttelPASS og bombrikker.


– Vi vil starte med å gjøre parkering og elbil-lading enklere for bilistene. Jeg har vel seks forskjellige parkeringsapper, og slik trenger det ikke være, konstaterer Brurås.

Skyttel eier i dag også inkassobyrået Konnektiv, som tar betalingsoppfølging hos bilister som av forskjellige årsaker ikke har betalt for sine AutoPASS-bompasseringer- og ferjereiser.


– Innfordring er et spennende område med mange muligheter, også utenfor vår egen kjernevirksomhet, sier Oma, og forklarer etter samtaler med daglig leder i Konnektiv, Morten Pettersen, årsakene til dette. 


– Inkassobransjen har vært gjennom store endringer de siste årene, noe som utfordrer forretningsmodellene til de største selskapene. Inkassosalærene har stått uendret i snart ti år, og det stilles strengere krav fra tilsynsmyndighetene til dokumentasjon og internkontroll. Dette medfører at bransjens samlede driftsmargin har falt fra 19 % i 2020 til -6 % i 2023, noe som reduserer antall inkassoselskaper. Det er da blitt færre, men større gjenværende selskaper, sier Oma.


De negative driftsmarginene utfordrer forretningsmodellene til de største selskapene, siden mange av disse har kapital bundet opp i kjøp av gamle misligholdte inkassoporteføljer.


Selskapene som har lånefinansiert oppkjøpene har en økt rentebelastning, som gjør at kostnadene ved å drifte porteføljene er høyere.


Dermed er det rom for nytenkende inkasso-løsninger.


– Dette åpner muligheter for tilpasningsdyktige aktører som kan se betaling og innfordring som en integrert del av en verdikjede. Vårt handlingsrom til å innovere er annerledes, og vi ønsker å videreutvikle Konnektivs tilbud sammen med våre bedriftskunder, sier Oma.



Vidar, svart & hvitt bilde.jpeg

FREMTIDSRETTET: Administrerende direktør i Skyttel og SkyttelPASS, Vidar Raa, gleder seg over mulighetene fremover. Foto: SkyttelPASS



Tre spennende fremtider

For administrerende direktør handler ansettelsen av Brurås og Oma om å ta smarte veivalg.


– For oss er det viktig å holde blikket rettet mot horisonten for å se hvilke muligheter som befinner seg lenger fremme, slik at vi kan sette kursen mot disse. Både Skyttel og våre to datterselskaper SkyttelPASS og Konnektiv har egne, spennende fremtider i vente, avslutter Vidar Raa.