Oslo-etat: – En veldig god fakturaløsning fra SkyttelPASS

I et drøyt halvår har Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo Kommune passert bomstasjoner i hovedstaden med brikker fra SkyttelPASS. Etaten gir fakturaløsningen gode tilbakemeldinger.

Foto: Klaus Sandvik / Oslo Kommune

Roger Vissgren er biladministrator i Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo Kommune. Han forteller at overgangen til SkyttelPASS er i tråd med forventningene, og har gjort administrasjonen av passeringer enklere og mer effektiv.

Godtar med et klikk

Med cirka 150 kjøretøyer og flere avdelinger med ulike regnskap, var administrasjonen av bompengetransaksjoner mer tidkrevende enn den travle Oslo-etaten ønsket. At SkyttelPASS tilbyr fakturasplitting var derfor blant de avgjørende faktorene da etaten valgte ny brikkeutsteder.

– Jeg pleier å si litt humoristisk, at rundt den 15. og 16. i hver måned spammes jeg ned av SkyttelPASS, humrer Vissgren.

På disse datoene kommer det nemlig over 100 fakturaer fra SkyttelPASS i innboksen til Vissgren, men biladministratoren fortviler ikke av den grunn.

– Vi har fått på plass en veldig god løsning. Min jobb er egentlig bare å godta den enkelte faktura, sier Vissgren.

Etaten har avtale på cirka 150 kjøretøy. Mange av kjøretøyene er gassdrevne og betaler ikke bompenger, og etaten får dermed ikke faktura for alle kjøretøyene på avtalen.

Les også: Nor-log inkluderer hele bilparken i skreddersydd SkyttelPASS-avtale | SkyttelPASS

Faktura knyttet til registreringsnummer

I AutoPASS-systemet kreves det at hvert kjøretøy har sin egen bombrikke knyttet til registreringsnummeret. I regnskapet til Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo Kommune har hvert enkelt kjøretøy sin egen «økonomi» hvor passeringer gjennomført at det individuelle kjøretøyet skal føres.

Med fakturasplitting er derimot jobben med å føre passeringer på riktig kjøretøy blitt svært forenklet. I avtalen med SkyttelPASS får etaten nå faktura med informasjon om passeringer for hvert enkelt registreringsnummer.

– Da får vi også plassert utgifter til det enkelte kjøretøyet. Før vi gikk over til SkyttelPASS behandlet vi dette manuelt, og det kunne jo bli både kjedelig å langtekkelig arbeid, men det gikk på et vis, smiler biladministratoren. 

Roger Vissgren er biladministrator i Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo Kommune. Foto: Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo Kommune
Roger Vissgren er biladministrator i Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo Kommune. Foto: Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo Kommune

Vant anbudskonkurranse Det var våren 2022 at Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo Kommune gjennomførte et anbud rettet mot brikkeutstedere. I anbudskonkurransen oppnådde SkyttelPASS 10 av 10 mulige poeng og mottok kontrakten.

Administrerende direktør i SkyttelPASS, Vidar Raa, ser at også andre bedrifter har fått øynene opp for hvor mye tid de kan spare.

–  Vi registrerer at det fortsatt er flere store transportører som har manuelle løsninger som er tidkrevende å administrere.  Etter at vi fikk anbudet med Renovasjons- og gjenvinningsetaten har imidlertid flere transportører blitt oppmerksomme på hvor mye tid det brukes på å administrere bompasseringer, sier Raa, og legger til:

–  Vi er veldig åpne for forespørsler som krever integrasjon til forskjellige regnskapssystemer.

Les også: Enklere bokføring av bompenger med Visma-integrasjon | SkyttelPASS

Les også: Opptil 80% raskere administrasjon av bompenger for Nor-log | SkyttelPASS

Se mer om skreddersydd avtale for storkunder her