Du kontrollerer dine egne data

Velg hvilke informasjonskapsler du vil godta. Valget ditt lagres i ett år. Les mer

Betaling og faktura

Hvor ofte får jeg faktura?

I utgangspunktet sendes faktura én gang i måneden, men faktura kan komme oftere eller sjeldnere basert på hvor mye eller lite du kjører og/eller tar ferje.


Dersom du har valgt å trekkes automatisk via kreditt- eller debetkort, trekkes kortet først når summen har nådd 200 kroner, men maksimalt én gang i uken.

Hvordan kan jeg motta og betale faktura?

SkyttelPASS ønsker å ta hensyn til miljøet, og tilbyr derfor elektronisk faktura og betaling. Hos oss kan du velge mellom faktura i e-post, eFaktura, kreditt- eller debetkort eller AvtaleGiro.


E-post: Når du oppretter SkyttelPASS-avtale vil du automatisk motta dine fakturaer i e-post. Dersom du ved betaling av faktura oppretter AvtaleGiro, faller faktura i e-post bort.


eFaktura: Dersom du har valgt "ja takk til alltid eFaktura" i din nettbank vil faktura sendes som eFaktura. Det er ikke mulig å ha både eFaktura og AvtaleGiro samtidig. Med eFaktura faller faktura i e-post bort.


AvtaleGiro: Du oppretter selv AvtaleGiro i din nettbank. Dersom du trenger KID-nummer, finner du dette på en mottatt faktura. Med AvtaleGiro mottar du ikke fakturaer i din nettbank, ettersom AvtaleGiro trekker fakturaens beløp direkte fra din konto. Det er ikke mulig å ha både Avtalegiro og eFaktura samtidig. Med AvtaleGiro faller faktura i e-post bort.


Kreditt- eller debetkort: Dersom du ønsker å betale med kreditt- eller debetkort, kan du registrere ditt kort på Min Side. Når passeringer for mer enn 200 kroner er registrert, belastes kortet ditt. Kortet ditt belastet max én gang i uken.


NB! Dersom du benytter et kort som er registrert på en bedrift, vil Nets betalingsløsning legge til et gebyr på 2% av totalbeløpet og et engangsgebyr på 0,50 kroner per betaling.


Vipps: Dersom du har åpnet for å motta Vipps-faktura i Vipps-appen, vil faktura automatisk komme via Vipps hvis du har e-Faktura-avtale med SkyttelPASS.


Min Side: Du finner fakturainformasjon og passeringsoversikt tilknyttet din faktura på Min Side.

Får jeg alltid ferjereiser på faktura fra SkyttelPASS?

Dersom du har tilleggsavtaler for ferjer vil alle dine ferjereiser som belastes ved bruk av SkyttelPASS-brikken avregnes den aktuelle tilleggsavtalen, og ikke SkyttelPASS-avtalen.

Hvorfor har jeg fått penger i retur fra SkyttelPASS?

Det kan være flere årsaker til at din innbetaling er sendt i retur:


  • Feil KID-nummer
  • Feil beløp
  • Faktura betalt to ganger

Dersom du er i tvil, ta kontakt med vårt kundesenter på post@skyttelpass.no.

Hvorfor får jeg faktura på et kjøretøy jeg har solgt eller ikke kjørt?

Den vanligste årsaken er at du ikke har husket å fjerne kjøretøyet fra din SkyttelPASS-avtale, og fra eventuelle tilleggsavtaler.


Det kan også hende at bompasseringer og ferjereiser du er blitt fakturert for ble foretatt før du fjernet kjøretøyet fra avtalen.


På Min Side kan du se detaljer om bompasseringer og ferjereiser som er avregnet din SkyttelPASS-avtale.


Husk at:


  • Så lenge kjøretøyet står på avtalen, er det deg som avtaleeier som er ansvarlig for å betale fakturaer, uansett hvem som eier eller kjører bilen.
  • Det er ikke nok å ta brikken ut av kjøretøyet. Så lenge kjøretøyet står på avtalen vil det uten brikke heller tas bilde av bilskiltet ved passeringer, som deretter kobles opp mot og faktureres avtalen din.
  • Du kan enkelt og raskest fjerne kjøretøyet fra avtalen ved å logge deg inn på Min Side.
  • Husk også å avslutte kjøretøyet på eventuelle tilleggsavtaler.

Hvorfor har jeg mottatt fullpris-faktura fra bompengeselskap eller ferjeoperatør?

Dersom du har SkyttelPASS-avtale som ikke var gyldig på reisetidspunktet eller kjøretøyets registreringsnummer er registrert feil i avtalen, vil bompengeselskaper og ferjeoperatører sende fullprisfaktura for bompasseringer og ferjereiser til registrert kjøretøyeier i Kjøretøyregisteret.

Hva skjer om jeg ikke har betalt faktura?

Når utestående faktura fra SkyttelPASS ikke betales innen forfallsdato, vil avtalen sperres. Betales ikke kravet etter at det er sendt ut betalingspåminnelse/inkassovarsel, sendes kravet til inkasso.


Betalingspåminnelse/inkassovarsel sendes via post, så husk å holde din postadresse oppdatert via Min Side.


NB: SkyttelPASS-avtalen gjenåpnes først etter at man har betalt utestående krav OG melder fra til SkyttelPASS sitt kundesenter om at avtalen skal gjenåpnes.

Jeg har betalt purring/inkasso, men betaler fortsatt fullpris. Hva gjør jeg?

Når du har betalt utestående faktura/inkasso må du kontakte vårt kundesenter for å gjenåpne din SkyttelPASS-avtale.